Mjäll eller torr hårbotten?

Eftersom att jag fick frågan så tänkte jag nu förklara var skillnaden mellan mjäll och torr hårbotten är. Många som får torr hårbotten börjar använda tex head & shoulders och tror att det ska hjälpa, men head & shoulders är till för mjäll och är för stark för torr hårbotten eller känslig hårbotten. Men det beror helt och hållet på från person till person.

 

Om hårbotten kliar, är irriterad och det faller flagor från håret som inte är större än dammkorn, då har man förmodligen en torr hårbotten. När hudflagorna blir större kallas det för mjäll. Om man har torr hårbotten är det bra att byta till ett mildare schampo som inte irriterar hårbotten. Stylingprodukter som innehåller mycket alkohol torkar ut både hårbotten och håret.

 

Har man kraftigare mjäll så kan man använda medisinskt schampo som finns på tex apoteket. Med mjäll så behöver man som sagt oftare starkare schampon med svampdödande medel.

 


Kommentarer
Postat av: Mi

Tack för svar! Men om min hårbotten kliar/är irriterad men flagorna är större än dammkorn, kallas det ändå för mjäll eller? :s

2012-02-24 @ 18:05:31
Postat av: BEAUTY TOOLS

Sv: Jag är ingen expert så det är lite svårt för mig att säga. Det kallas nog mjäll då fortfarande. Jag skulle prova att tvätta håret med ett mildare schampo för känslig/torr hårbotten och se om det blir bättre. Sen kan du ju prova mjällschampo också men om du märker att det kliar och hårbotten blir irriterade så kanske det är för starkt.

2012-02-24 @ 18:31:28
URL: http://beautytools.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0