Att lägga en bra bas.

Nu börjar jag med första steget i min make up 101-serie. Första steget är hur man lägger en bra bas, enligt mig. Kom ihåg att jag inte säger att jag vet exakt hur man gör utan det här är utifrån hur jag tycker att det blir bäst.

1. Börja med ett rent ansikte.
Rengör ditt ansikte med en ansiktsrengöring. Jag använder en från nivea, men använd den som passar din hudtyp.

2. Återfukta ditt ansikte.
Återfukta ansiktet för att inte din hy ska torka ut eller förhindra diverse problem. Samma sak som med rengöringen så måste du även här hitta en ansiktskräm som passar din hudtyp. Min kommer även den från nivea och fungerar jättebra för min torra hy. Se till att hitta en ansiktskräm som fungerar för dig.

3. Ansiktsprimer.
Att använda en ansiktsprimer är ingenting nödvändigt. Det den gör är att den får din bas att hålla längre. Det finns speciella primer som passar för oljig hy. Min primer kommer från smashbox.

4. Concealer.
Om man vill lägga concealer innan eller efter foundation är valfritt. Min concealer kommer från viva la diva. Det jag gör är att jag lägger den rosa-aktiga färgen under ögonen och den gula där jag vill täcka rött, innan jag lägger foundation. Efter jag har lagt foundation lägger jag den ljusa under ögonen och på några andra ställen. Concealern applicerar jag med en syntetisk concealerborste från FACE stockholm.

5. Foundation.
Foundation lägger jag med en foundationborste över hela ansiktet. Inte mycket mer än det. Lägg den jämt över hela ansiktet och dra ner den lite på halsen för ett jämt resultat. Min foundation kommer från maxfactor.

6. Puder.
Att lägga puder efter man har lagt foundation är väldigt viktigt. Du mättar din foundation och gör så att den sitter kvar hela dagen. Det är extra viktigt för folk med fet och oljig hy att lägga puder.

7. Bronzer och rouge.
Du kan välja att lägga bara bronzer eller bara rouge eller både och. Det man måste tänka på är att inte lägga för mycket och sudda ut det ordentligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0